Bootjestocht : 06/ 09/2025

De jaarlijkse bootjestocht was opnieuw een heel fijne ervaring. Het weer zat mee, waardoor iedereen kon genieten van een warme en ontspannen sfeer aan boord.

Dit jaar verliep het traject wel iets anders dan vroeger, wat voor een leuke afwisseling zorgde en ons langs enkele nieuwe, verrassende plekjes bracht.

 

De vaarttocht wordt ons nog altijd aangeboden door Portus Gandus, wat we zeer waarderen. Het blijft een bijzonder aangenaam evenement waar iedereen telkens weer van geniet.

Ook de schippers lijken er duidelijk genoegen in te hebben, wat de gezellige sfeer alleen maar versterkt.

Ondanks de fijne dag liep het op het einde een beetje mis: door een misverstand bleken er helaas geen broodjes te zijn zoals de vorige keren. Gelukkig kon dat de goede stemming niet bederven.

Onze dag zag er zo uit:

  • Samenkomstplaats: Portus Ganda, Veermanplein 2, Gent
  • Tijdstip samenkomst: 12u30 aan de ingang van het Van Eyck-zwembad
  • Inscheping: 13u00 (iets vroeger dan vorig jaar)
  • Terug: 16u

De vaartocht wordt aangeboden aan onze lotgenoten en naasten door de schippers van Portus Ganda vzw. Zij varen met ons twee à drie uur op de binnenwateren van de stad en zijn haven.

Traject van de vaarttocht:
Met een tiental verschillende schepen voeren we in stoet richting Dampoort om de Handels- of Oude Houtdok in te varen.

De stad Gent bouwt daar haar nieuwe project “Oude Dokken” uit.

Daarna ging het verder richting Muidebrug en Langerbrugge, waarna we koers zetten naar Evergem. Halfweg richting de sluis van Evergem is er een zwaaikom waar we rustig konden keren, zodat we de beroepsscheepvaart op de ringvaart niet stoorden.
Bij het sloopbedrijf kregen we de kans om een oud cruiseschip te fotograferen dat klaar lag om gesloopt te worden — een uniek zicht.

Vervolgens voeren we terug richting Gent, waar we rond 16u–16u30 opnieuw aankwamen. We sloten de tocht af met een drankje in de cafetaria van het zwembad Van Eyck,

Een bijzondere dank gaat uit naar onze schippers. Dankzij hun zorgzame begeleiding, kennis van het water en aanstekelijk enthousiasme konden we opnieuw genieten van een vlotte, veilige en vooral gezellige tocht. Hun inzet maakt van deze jaarlijkse uitstap telkens weer een warm en geslaagd evenement.

Hodgkinvzw.be.